Konya – Kapadokya – Adana – Antalya Turu 1. Bölüm (Çatalhöyük, Karapınar)

Sabah çok erken uyandım. Güneş perdesiz pencerede yükselip yüzüme vuruncaya dek yataktan çıkmadım. Odayı sıcak basıp güneş yükselince kalkıp ağır ağır hazırlandım. Yiğit bir önceki akşam İstanbul’a gitmişti.

Evden ayrılınca ilk önce bir pastaneden üç poğaça aldım. Sonrasında yanındaki markete girip mantı, kahvaltılık sos, gofret, acıbadem, süt ve tadelle aldım. Aldıklarımı yerleştirip poğaçaları gidona astıktan sonra pedallamaya başladım. Arkamdan esen rüzgarın etkisiyle çok rahat yol alıyordum. Adana tabelasını görünce o yöne döndüm. Sonrasında Çatalhöyük’e sapacağım dönüşü kaçırmamak için sürekli tabletime baktım. Karapınar yolundan giderken rüzgar zorlayıcı bir hal aldı. Hızımı kesiyordu ancak sorun bu değildi. Yanımdan geçen kamyonların rüzgarı normal rüzgarla birleşince benim için çok sarsıcı oluyordu. Bir kaç kere yalpalayınca arkamı kontrol ederek gitmeye çalıştım.

Bir süre sonra anayoldan ayrıldım ve köy yolundan gitmeye başladım. Olabildiğince düz!

DCIM100GOPRO

Yoldan ayrıldıktan sonra yolun kenarındaki bisikletli bir amca beni durdurdu. Gidemiyorum yoldan geri döndüm dedi. Ben bisikletle ilgili sorun var sanmıştım meğer rüzgardan dolayı ilerleyememiş! Kısa bir muhabbetin ardından devam ettim.

Yol genel olarak asfalttı. Ancak toprak olan bölümlerde yüksek basınçlı lastiklerimden kaynaklanan titreşim özellikle bileklerimi çok acıtıyordu. Kerpiç evler, köyler geçerek Çatalhöyük’e yaklaştım. Kapalı alanları gördüğüm ilk anda heyecanlandım. 9400 yıllık tarih!

Kapıya yaklaşırken içeride kurulu olan çadırları farkettim. Bisikletimle giriş kapısına yöneldim. İçeri girince etrafıma bakındım. Doğu ve Batı kazı alanını görebiliyordum. Etrafta görevliye benzer kimse yoktu. Kamelyada 15-20 kişilik bir grup bağlama ve darbuka eşliğinde eğleniyordu. Bende durumdan istifade “madem Doğu hüyüğüne kadar pedallayayım” dedim. Bu sırada gruptan biri ingilizce olarak seslendi. Durdum ve konuştuk. Bisikleti bırakmam gerektiğini ve rehbersiz dolaşmamın mümkün olmadığını söyledi. Grubun da rehber beklediğini,
beraberce gezebileceğimizi söyledi. Müzik üzerine de kısa bir sohbet yaptık. Ben grubu beklerken başka bir rehber geldi ve yardımcı olacağını söyledi. Ancak bir kişi rehberi soru yağmuruna tuttu ve bir türlü gezintiye başlayamadık. Dakikalar geçmesine rağmen sorular bitmek bilmeyince rehber çareyi kişiyi başkasına yönlendirmekte buldu.

İlk olarak müze alanına gittik. Burada görsel olarak mükemmel ve yalın bir sunumla Çatalhöyük anlatıyor. Gerçekten özenilmiş. Replika eserleri dokunarak inceleyebiliyorsunuz. Burayı gezerken bir grup insan daha geldi ve birlikte buradan ayrıldık. İlk olarak örnek evi inceledik. Çatalhöyük evleri genelde aynı standardı taşımakta. Ölenler evin tabanına gömülüyor. Ev eskiyince ahşap malzeme sökülüp kerpiç kısım olduğu yere yıkılıyor. Yıkıntının üzerine yeniden ev inşa ediliyor. Ölenler de yıkıntılardan oluşan yeni tabana gömülmeye devam ediliyor. Bu şekilde kazı aşağıya doğru ilerledikçe daha eski dönemlere ulaşılıyor. Evlerin girişi ise tavandan. Bu giriş aynı zamanda baca açıklığı.

Buradan sonra Doğu höyüğüne geçtik.

Arkeologlar kazı çalışması yapmaktaydı.

Bazıları yeni bulunan bir duvar resmini ortaya çıkarmaya çalışıyordu.

Gezip fotoğraf çektik ve Batı höyüğüne geçtik. Ben doğu höyüğünü daha önemli sanıyordum ancak Batıyı görünce neredeyse dilim tutulacaktı. Bazı evler iyice kazılmış ve dibe ulaşılmıştı. Bazıları ise henüz ortaya çıkmıştı. Bu durum çok güzel bir görsellik sunuyordu. Farklı yükseklikte bir sürü ev! Eski ve yeni birarada!

Hemen önümde gözüken temel MÖ 7400’e tarihlenen buluntulara ulaşılan yer;

Höyük olarak adlandırılan bu tepelik alanlar aslında bu şekilde yerleşimlerden oluşuyor. Hatta bu nedenle Çatalhöyük içerisinde yer alan doğu ve batı höyüğü arasında patika dışından yürünmesine izin verilmiyor. Etraftaki höyükleri (yükseltileri) de görebilmek mümkün. Çatalhöyük’te herhangi bir dini, siyasi ayrıcalık belirten sembollere, ayrıcalık gösteren yapılara rastlanmıyor. Herhangi bir hiyerarşik düzen yok. Şu durumda yaşamış olanlar arasında eşitlik olduğu düşünülüyor. Binlerce yıl yaşam merkezi olan höyük, etrafından geçen ırmağın yatak değiştirmesi nedeniyle terkediliyor ve insanlar yakındaki başka bir höyüğe geçiyorlar. Höyükteki buluntuların bir kısmını Konya Müzesinde görebilmeniz mümkün.

Çatalhöyük ile ilgili anlatılacaklar bitmez en iyisi araştırmak. Yolunuz düşerse uğrayınız dersem ayıp etmiş olurum. Çatalhöyük’ün kendisi gidip görmek için yeterli bir sebep.

Batı höyüğünde oturup dinlendik. Sonrasında geziyi tamamlamak için çıkışa gittik. Burada müzeyi bir kez daha gezdim. Hatıra defterine yazı yazdım. Keşke Çatalhöyük ile ilgili hediyelik eşyalar olsaydı diye geçirdim içimden bandana, bardak vs. Ancak yoktu. Görevlilere sordum, olumsuz. Bisikletime atlayıp ayrıldım. Artık hedefim Karapınar volkanı.

Köyleri takip ederek pedalladım. Bölge anormal şekilde kurak. Su olan yerlerde tarlalar bahçeler var. Su değmeyen toprak ise “çöl”.

Yanıma nakit para almamış olmam aklıma geldikçe moralim bozuluyordu. Neyse ki yiyeceklerim vardı yanımda. Bir yerde durup mantı pişirmeyi denedim. Su daha kaynamadan gaz bitti. Doldurmak için kullanacağım çakmak gazını da Karapınar’dan alma şansım yoktu. Sıcak suya mantıları koyarak pişmesini bekledim. Sonuç olarak durumu kurtarabildim. Güzel, sessiz, sakin, kimsesiz köyler; terkedilmiş evler, çorak topraklar geçtim. Güneş alçalırken Karapınar volkanını görür oldum. Güneş kızıl ışıklarını saçarken 100 kilometrenin üzerine çıkmıştım ve karanlıkta kesinlikle sürmek istemiyordum. Her an tepemde olan güneş ve ortalığın ıssız oluşu Karapınar yamacında vakit geçirip tepesine çıkma fikrimi mantıksız duruma getirmişti. Yolun kenarında farkettiğim tarım arazilerinin arasında kalmış bir tepeye çadırımı kurdum ve yerleştim. Muhtemelen bir “höyük” idi. Öyleyse an itibariyle kalabalık bir mezarın üzerinde uzanmaktayım…