Yazı iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümü okumadıysanız, buraya tıklayarak okuyabilirsiniz.

hazindak

Hazindak yaylası. Burası sırtta kurulmuş bir yayladır. Yaya patikası ile Ayder yaylası üzerinden de ulaşılabilmektedir. Hemen yanında da yerleşimin olmadığı başka bir sırt vardır. İşte o sırtı biz kamp alanımız olarak kullandık.

106

Karşıda Pokut ve Sal Yaylaları klişeleşmiş görüntülerini sunuyorlar. Yarın orada olacağız.

107

Karşıda bir Baba tulum çalıyor, kızı ise söylüyor. Kızın sesi her ne kadar müsait olmasa da bu harika görüntüye hoş bir fon müziği oluşturuyorlar. Bizi gördüklerinde yanımıza geldiler. Bir süre sohbet ettik ve turumuzu anlattık. Sohbetimizin ardından daha uzak bir yere doğru gittiler. Kısa da olsa tulum dinlemiş olduk. (Kız çadırın etrafında dolaşırken gergiye takıldı, gergi kopmak üzere. Ek; yıllar geçti hala kopmadı)

110

Kaldığımız yer çok güzeldi, bugüne kadar çadır kurduğum yerler arasında en güzel yerlerdem biridir diyebilirim. Cem, bizden öncekilerin bize bıraktığı ateşi suyla söndürdü. Ancak sonrasında -izciyken ateşi x farklı öntemle yakmayı öğrendim diyen Cem- ne yaptıysa tekrar ateşi yakamadı. Benzin döküp tutuşturmayı denemek dahil.

109

111

Gökyüzü çok berrak. Böyle bir ortamda gökyüzünü pozlamamak olmazdı

112

Hazindak’ta gün doğarken…

115

118

Kalktıktan sonra hazırlandık ve kahvaltımızı yapmadan muhlamamızı yemek için Pokut’a doğru yola çıktık. Çünkü baktığımızda Pokut yakın gözüküyor ve edindiğimiz bilgiler doğrultusunda yolda sadece “küçük” ve “tatlı” yokuşlar var(mış).

120

121

123

124

Biz yol durumunu kötü beklerken gayet güzel bir yolla başladık. Hatta Çat’tan sonra gördüğüm en güzel yol diyebilirim. Kuru, sıkışmış, toprak yol. Ancak buna sevinmek için henüz erkendi.

125

En güzel yol diye yorumladığımız yolun, bir anda en kötü yol olduğunun farkına vardık. Yemek yememiştik. Bunun üstüne rahat psikolojimiz de eklenince bu etap gayet çileli bir hal aldı. Çok su olan yerlerde zemini tahmin edemiyorduk. Böyle durumlarda dönüşümlü olarak birimiz önden gidiyordu.

128

131

Yokuş aşağı inerken arka pabuçlarımın tamamen erimiş olduğunu farkettim. Yokuş çıkmak zaten zor, inişi ise kontrollü yapmak zorundayız.

mackun

Burası boğaz. Maçkun Boğazı desek anlaşılır olur herhalde. Güzel bir manzarası var. Ortadaki ağacın sol tarafında görülen silsile “Altıparmak”. Sağda görülen kütle ise “Kemerli” yada yerel adıyla “Kuşaklı”.

133

Bu fotoğrafı çektikten yaklaşık bir hafta sonra Altıparmak Zirveden objektifimi Maçkun Boğazına doğrultmuş, boğazın, yani tam olarak buranın fotoğrafını çekmekteydim. Boğazdan sonra tabiki zorlayıcı yokuşlar tırmanmamız gerekti. Arazi araçlarının yolda açmış olduğu derin izler de sürüşü zorlaştıran ayrı bir etmen.

137

138

Artık Pokut’a yaklaşmış olmalıyız. Karşıda dün indiğimiz Palovit Vadisi. Yukarısında Palovit Yaylası, Aşağıda ise Amlakit gözüküyor. Dün bu sık ormanları aşarak Hazindak’a ulaşmıştık.

140

Pokut ve arkada, sislerin arasında Sal Yaylaları.

143

Pokut yaylası.

pokut2

Pokut Doğa Konukevinde Gürcü Ablamızın yaptığı muhlama gayet güzeldi. Varır varmaz burada karnımızı doyurduk. Birkaç saat oturduk, sohbet edip etrafı izledik. Hava sisli ve çok değişken. Bazen güneş açıyor, bazen yağmur atıştırıyor.

148

154

151

Evler çok güzel, işçilikleri ilgi çekici. Ahşap olduklarına bakmayın, kimisi yüzlerce yıldır burada.

167

168

165

163

161

160

Plato’da mola. Gürcü ablanın muhlaması kadar olmasada bu da güzeldi. Porsiyon gayet büyük. Tam öğrenci işi.

173

Sal yaylası. Aslında oraya da uğramayı düşünüyorduk ancak ertesi gün fren pabuçlarımızdaki sorunlar nedeniyle doğrudan inmeye karar verdik. Dönüşte Sal’a giden yolu da göremedim.

174

Pokut’ta kamp alanımız. Hemen sağımızda mezarlık.

175

176

Kullandığım şişme matın delinmesiyle sorunlu bir gece geçirdim. Üzerine bir de yağış eklenince tulumum da ıslandı. Cem ise görünüşe göre deniz yatağında ve kışlık tulumunda rahattı.

Sabah hava aydınlanırken kendimi dışarı atıp fotoğraf çekmek için sırta çıktım. Daha önce görmediğim güzellikte bir gün doğumu vardı. Güneş, sislerin arasında renkler saçarak doğuyordu…

177

179

Sırta çıktığımda iki tanıdıkla karşılaştım. Tam karşıda “Altıparmak”, sağında ise “Kemerli”.

180

Sal yaylası.

181

Pokut’u diğer yaylalardan ayıran ve benzersiz kılan belirgin bir fiziksel yapısı var. Diğer yaylalar genelde sırtlarda, yamaçlarda yada vadi tabanında bulunurken Pokut’un bir kısmı sırt, diğer kısmı ise yamaçtan oluşuyor.

pokut

Güzel bir akustiği var. Yamaçta otururken karşınızdaki sırtta konuşan insanların seslerini duyabiliyorsunuz. İnsanlar çok uzak ama sesleri çok netti. Bir süre aşağıda oynayan çocukları izledik. Torpil patladığını görüyorduk ancak ses bize birkaç saniye sonra ulaşıyordu.

182

Bir tanecik ev var orada…

185

Manzarası güzel, birazda ürkütücü kamp alanımız.

189

190

191

Cem 4. kez patlayan tekeriyle ilgileniyor. Ardından inişe başlıyoruz. Çok yağmur yağdığı için yol iyice kötü bir duruma gelmiş. İneceğimiz yol uzun. Bisikletlerimizin fren pabuçları kötü durumda. Mesela ben arka frenimi hiç kullanamıyorum. Buna karşılık önümüzde 12 – 13 kilometrelik, 1500 metre irtifa kaybedeceğimiz zorlu bir iniş var.

192

Jantların aşırı ısınmasından dolayı bisiklet sürmekten çok ısınan parçaların soğumasını bekleyerek vakit geçiriyoruz. Ben jantların soğumasını beklerken Cem’de maşasının ısındığını söylüyordu. Bir süre sonra yol kenarındaki böğürtlenleri keşfettik. Yol yokuş olduğu için kimse durup toplamamış olmalı. Artık durduğumuzda ne yapacağımız belliydi.

193

Fren yaparken ön lastiğin sibop kısmından siyah duman tüttüğünü farkettim. Arka freni zaten pabuçları eridiği için hiç kullanamıyorum. Mecburen yine duruyoruz. Çat vadisine iyice alçalmış durumdayız artık.

194

Ve Şenyuva’dayız. Beton yolu görünce rahatlıyoruz ve bir anda uçuşa geçiyoruz. Günler sonra pürüzsüz bir yol! Hazır aklimatizeyiz, süzülerek gidiyoruz. Kalın lastikmiş, kamp yüküymüş, o da neymi?

195

Yeniden Çamlıhemşindeyiz. Yanımıza yolda yemek için yiyecek alıp devam ediyoruz. Son yemeğimizi tarihi bir köprü üzerinde hazırlıyoruz. Menüde ekmek arası salam ve meyve suyu var.

197

Çamlıhemşinden Pazar’a giderken Cem’in ailesiyle karşılaştık! Onlar da Ayder’e gidiyorlarmış. Biraz meyve takviyesi yaptılar sağolsunlar. Ardından devam ettik. Bir çeşmede mola verdik ve su içtik. Tam hareket edecekken bir apartmandan amcanın tekinin bağırdığını fakettik. O da turist sandı bizi. Sadece iki kelime kullandı; “üzüm! yiyin!”. Sonra baktık ki çocuğunu göndermiş yanımıza. Çocuğun elinde poşet, içindede kara üzüm var. Normalde sevmem ama, o an çok mutlu oldum ve yedim 🙂

198

199

Güzel ve kara üzümler… Buradan Pazar’a devam ettik. Yol benim tahmin ettiğimden daha uzun çıkınca artık sıkılmaya başlamıştım ki Pazar’a vardık. Üstümüzü değiştirip bisikletlerimizi otobüse yükleyerek Trabzon’a döndük. Otogara indiğimizde Cem beşinci kez patlamış olan lastiğini değiştirdi ve turu sonlandırmış olduk.

4 gün 3 gece süren bu tura maddi manevi destek veren, renk katan herkese teşekkürler…

3 thoughts on “Çamlıhemşin, Çat, Elevit, Tirovit, Palovit, Amlakit, Pokut Bisiklet Turu – 2. Bölüm

1. baki 09/04/2015 / 2:28 pm

Merhaba güzel bir yazı dizisi teşekkürler ama bir sorum var pokuttan şenyuvaya iniş yol tam olarak nasıl normal araç çıkıp iner mi acaba?

• gzhntrk 09/04/2015 / 3:13 pm

Selamlar. Normal araçla sorun yaşayabilirsiniz. Yol çok sarp ve bazı bölümleri çok bozuktu. Normal araç gördüğümü hatırlamıyorum. Yine de mevcut durumdaki halini öğrenmeniz en sağlıklısı olur. Gideceğiniz zaman Pokut’taki işletmeleri arayarak güncel durumu öğrenebilirsiniz.

2. Ertan 29/01/2016 / 6:32 pm

Büyük bir zevkle okudum elinize sağlık