OruxMaps’te harita kaydetmek ve rota takibi.

OruxMaps uygulamasini bir suredir aktif olarak kullaniyorum. Ilk olarak Likya Yolu oncesi denemis, ters bir durum karsisinda yedek GPS olarak kullanmayi planlamistim. Planima  gore rotayi saatimde kayitli olan .gpx verileri ile takip edecektim ancak yuruyusun ucuncu gununde saatim bozuldu ve rotayi takip edebilmek icin telefonumu yani OruxMaps’i kullanmaya basladim. Yolu da bu sekilde tamamladim. Daha sonra uygulamayi Kackarlarda trekking esnasinda kullandim. Sonuc olarak cok memnun kaldim. Likya Yolu plani yapmayanlara kotu gozle bakildigi su gunlerde de paylasmaya karar verdim.

Uygulama; bir bolgenin haritalarina bakmak, yerlesimleri gormek ve tesisleri gormek, konumunuzu belirlemek, hareketinize dair anlik verilerinizi gozlemlemek, var olan bir rotayi takip etmek, istediginiz bir rotayi kaydetmek gibi bircok ise yariyor. Benim ilgimi ceken ozelligi ise sundugu haritalarin istedigimiz bolumunu secerek indirebiliyor olusumuz. Bu sayede gidecegimiz bir bolgenin haritasini onceden indirerek aktivite esnasinda internet paketi yada gsm sebekesine ihtiyac duymaksizin etkinligimizi surdurebiliyoruz.

Ayrica mevcut haritalarda su kaynaklari, kamp alanlari gibi dogada ihtiyac duyabilecegimiz veriler de mevcut. Bunun icin gidecegimiz yere ait haritalari inceleyip, uygun olani kullanmaya karar vermemiz gerekiyor.

Ben bu yazimda OruxMaps’in iki temel fonksiyonundan bahsedecegim; online haritanin kayit edilerek offline olarak kullanilmasi ve onceden kayit edilen bir rotanin OruxMaps ile goruntulenmesi.

Ilkinden baslayalim. Uygulamayi actigimizda karsimiza soyle bir ekran geliyor.

image

1. Ust menunun saginda bulunan harita isaretine tiklayin. Harita Degistir / Online / Katmanlar / World / Topo4umaps ile topografik haritayi secin.

Ben hiking amacli veriye ihtiyac duydugum icin es yukselti egrileri; kamp, su, yerlesim gibi kritik noktalari iceren bu haritayi tercih ettim.

image

2. Kayit etmek istediginiz bolgeyi goruntuleyin. Mesela ben Likya Yolu’nun haritasini indirecegim icin Teke Yarimadasini buldum, goruntuledim.

image

3. Yukaridan harita isaretine tiklayin, “Harita Olusturucu” yu secin. Sizden iki nokta ile kaydetmek istediginizi bolgeyi secmenizi isteyecek, secin.

image

image

4. Onay isaretine tiklayin, baska menu gelecek. Burada butun katmanlari secin. Sectikce indirmeniz gereken veriye ait boyut size gosterilecek. Haritaya isim verin. Eksik pafta dilimleri … yazan bolumu isaretlemeyin. Indir’e tiklayin.

image

Indirme tamamlandi yazisini gorun.

image

Tamam dedikten sonra tekrar sag ustte bulunan harita isaretine tiklayin. Acilan menude sag ustten “Offline” i secin. Altinda sizin kaydettiginiz haritanin ismi gorunecektir. Secin ve ekranda haritanizi gorun.

image

Artik veriniz hazirdir. Haritanin guncellenmesi icin sebekeye ihtiyaciniz yok. Ucak modunda dahi kullanabilirsiniz. Konumunuzu gormek icin  GPS’i acmaniz yeterlidir. GPS’i actiginizda, cihaz uyduya baglandiktan sonra kendinizi ok isareti seklinde gorebilirsiniz.

image

Kullanim esnasinda uygulamayi surekli acik tutmaya gerek yok. Yururken tereddute dustugunuzde GPS i acip bakmak genelde yeterli oluyor. Kendinizi rota uzerinde gordukten sonra yurumeye, sapmissaniz rotaya ulasacak sekilde harekete devam edebilirsiniz.

GPS’e surekli bagli kalmak sarjinizi hizlica bitirecektir. Bu yuzden ozellikle Likya Yolu gibi isaretli parkurlarda surekli uygulamayi acik birakmak yerine tereddut ettigimizde uygulamayi acip rota olup olmadigimizi gormek daha iyi bir yontem.

Peki takip etmemiz gereken patika, yol haritamizda isaretlenmemis ise? Yada haritaya bakarak anlayamayacagimiz sekilde karmasik bir rota takip etmek gerekirse?

Bu durumda onceden kaydedilmis GPS kayitlarina ihtiyac duyariz. Bunlari internet ortamindan kolaylikla bulabilir. Ozellikle Wikiloc ile dunya uzerinde bir cok rotaya (bisiklet, offroad, yuruyus,…) ulasabiliriz. Bunlari indirerek OruxMaps ile goruntulemek mumkun.

Ben ornek olarak Istanbul Maratonu 2015 kayidimi kullanacagim. Bunu .gpx olarak telefonuma indirdim ve “Download” klasorunde oldugunu biliyorum.

OruxMaps ust menusunde bulunan yol isaretine tikliyoruz.

image

“KML/GPX dosyasi yukle” secenegini seciyoruz.

image

Karsimiza soyle bir menu gelecek ancak bu menude bizim .gpx dosyamiz olmayacaktir.

image

Verimizi gormenin iki yolu var. Ilki, verimizi burada belirtilen konuma tasimak. Ikincisi ise daha kolay; adres kismina tiklayarak verimizin oldugu yeri gosterebiliriz. Ben bu yolu tercih ederek Download klasorundeki verime ulastim. .gpx uzantili dosyama tiklayip goruntuleyebilirim.

image

Veriye tikladiginizda soyle bir ekranla karsilasirsiniz. Bu ekran rotayi ne sekilde takip etmek istediginiz ile ilgilidir. Ben rotayi daha az sarj harcamak icin zaman zaman kontrol ettigimden bu bolumu degistirmeden onayliyorum. Deneyerek size uygun olanini secebilirsiniz.

image

Yukaridaki islemden sonra “Tamam” butonuna tikladiktan rotamiz ekranda gorunecektir. Eger GPS acik ise kendi konumumuzu da haritamiz uzerinde gorecegiz.

image

image

Bu iki islem ile bilmedigimiz yerlerde rotada ilerleyebilir, rotadan saptigimizda farkedip geri donebilir yada alternatif dusunerek tekrar rotamiza girebiliriz.

One thought on “OruxMaps’te harita kaydetmek ve rota takibi.

  1. caner bocekci 17/05/2016 / 1:30 pm

    mükemmel paylaşım.

Leave a Reply

